Yumis

Prijatelj Vaše kuhinje

KAKO RAZVITI POSAO U NERAZVIJENIM PODRUČJIMA?

KAKO RAZVITI POSAO U NERAZVIJENIM PODRUČJIMA?

Izvor: Biznis & finansije br 144/145 decembar2017

 

Putokazi do boljeg života

 

Put do tržišta, povoljnih kredita i kvalitetnih radnika težak je sam po sebi, ali je posebno naporan malim firmama koje posluju van velikih privrednih centara u Srbiji, u sredinama koje su nerazvijene, pa čak i devastirane. Naši sagovornici, uspešni preduzetnici i potpredsednici Privredne komore Srbije, Rade Ljubojević i Milovan Kocić, smatraju da je izlaz iz takve situacije u ličnom zalaganju  preduzetnika, udruživanju malih preduzeća i strateškoj podršci države kroz gradnju odgovarajuće infrastrukture, poreske podsticaje za ulaganja u devastirana područja i primereniju finansijsku podršku, poput osnivanja Garancijskog fonda.

Brojne uspešne preduzetničke priče počinju tako što je „firma počela da radi u garaži, bez ikakve podrške osim ideje i entuzijazma osnivača”. U slučaju vlasnika malih preduzeća u nekoj od nerazvijenih opština u Srbiji, takav početak buduće poslovne priče gotovo da se podrazumeva. Osim što dele probleme neodgovarajućeg poslovnog ambijenta sa ostalim preduzetnicima, dodatno imaju teškoća usled nedovoljne dostupnosti institucionalnih usluga, radne snage i nerazvijene poslovne infrastrukture. U Srbiji se samo 20 opština i gradova smatra razvijenim, što znači da se ostalih 150 klasifikuju kao ispodprosečno ili nedovoljno razvijene, pa čak i devastirane lokalne samouprave.

 

Naši sagovornici, nagrađivani preduzetnici Rade Ljubojević i Milovan Kocić, slažu se da od brzine razvoja lokalnih malih preduzeća zavisi i razvoj opština i gradova u kojima posluju. Kao potpredsednici Privredne komore Srbije oni imaju i širi uvid u to šta sve može da predstavlja prepreku za napredak, a kao direktori kompanija koje su uspešno prebrodile sve nedaće domaće poslovne klime, vlasnicima malih firmi u nerazvijenijim opštinama savetuju da sve svoje snage usmere na osvajanje tržišta, a državi da im u tome pomogne pažljivo osmišljenim merama.

 

Udruživanje malih firmi i prohodni putevi

 

Kada se danas priča o nedostatku infrastrukture za poslovanje, treba se prisetiti vremena kada je u zlatiborsko selo Sirogojno došao jugoslovenski gigant Inex, sa zadatkom da razvije taj kraj. U njihovoj poslovnici zaduženoj za plasman čuvenih džempera, posao je našao Rade Ljubojević, koji je sastanke u Beogradu zakazivao preko induktorskog telefona, iz kancelarije opremljene sa par stolova i stolica, ali pune odlučnih i posvećenih ljudi. Ljubojević je poneo titulu EY Preduzetnik godine, i vlasnik je Sirogojno Company, preduzeća koje širom sveta plasira smrznuto voće, a čije je sedište i dalje u mestu gde se rodio. Ono što se promenilo, kaže, je da u ovim vremenima niko neće doći i „obezbediti tržište“, kao što je to uradio Inex za pletilje iz Sirogojna. To znači da je jedini način za opstanak da se sopstveni proizvod ili usluga nametne tržištu, a preduslov za to je da se obezbede potreban kvalitet i obim proizvodnje. „Moj savet preduzetnicima je, zato, da ostave sujete po strani i da se udružuju. Ono malo što sami proizvode, koliko god da je kvalitetno, neće im obezbediti opstanak na duži rok. Strukovno udruživanje, osnivanje zadruga ili kooperativa po uzoru na italijanske privrednike i poljoprivrednike - tu leži recept za uspeh. Takva udruženja mogu da obezbede prerađivačke kapacitete, ulaganja u pakovanje, u marketing, u sve što našim malim privrednicima i proizvođačima nedostaje“, savetuje Ljubojević, i podseća da živimo u dobu globalizacije, kada se nabavke ne vrše za jednu zemlju, već za jedan lanac koji robu plasira na svetsko tržište. „Na takvom tržištu mala firma ne može da bude konkurentna, ali udruženje malih firmi može“, objašnjava Ljubojević, uveren da je to put do očuvanja